Media- en investeringsbedrijf Talpa van John de Mol wordt mogelijk verkocht.

Dat stelt Het Financieele Dagblad (FD) donderdag op basis van bronnen die aangeven dat zakenbank Bank of America Merrill Lynch potentiële kopers voor Talpa heeft gevonden.

Talpa is het vehikel waarmee mediamagnaat John de Mol formats voor tv-programma’s exploiteert, zoals The Voice en de realityshow Utopia. Daarnaast is Talpa ook een investeringsmaatschappij en heeft De Mol via dit bedrijf onder meer een belang in televisiebedrijf SBS.

Belangstelling voor De Mol’s Talpa

Volgens de bronnen die het FD aanhaalt kan de verkoop van Talpa nog maanden op zich laten wachten, maar is er een duidelijke bedrijfslogica.

Voor traditionele uitbaters van tv-zenders en kabelbedrijven is het belangrijker geworden om interessante ‘content’ te hebben. Dit vanwege de opkomst van partijen als Netflix, een Amerikaans bedrijf dat series en films via live-internetverbindingen aanbiedt. Een productiemaatschappij van tv-formats als Talpa met eigen content is daarom interessant voor grote mediaconcerns.

Omgekeerd kan het voor een relatief kleine speler als Talpa aantrekkelijk zijn om binnen een groter mediahuis te opereren, omdat hiermee financiële- en productierisico's beter gespreid worden. Als een format zoals The Voice succesvol is, levert dat een kaskraker op. Maar omgekeerd is de financiële aderlating ook groot als een tv-format waarin flink wordt geïnvesteerd, mislukt. Binnen een groter geheel valt dat risico beter op te vangen.

Talpa en SBS

Voor de hand liggende kopers van Talpa zijn Fremantle (onderdeel van RTL Group) en 21st Century Fox (de entertainmenttak van mediatycoon Rupert Murdoch), aldus het FD. Schattingen over de overnameprijs lopen uiteen van 600 miljoen euro tot meer dan één miljard euro.

Een eventuele verkoop van Talpa kan ook beweging veroorzaken rond tv-bedrijf SBS, waarin het Finse mediabedrijf Sanoma de meerderheid heeft en Talpa een minderheidsbelang houdt. Eerder deze maand meldde De Telegraaf dat het Amerikaanse bedrijf Discovery op SBS zou azen.

Van belang hierbij is dat de Amerikaanse mediamagnaat John Malone grootaandeelhouder is bij Discovery en daar ook in de raad van toezicht zit. Dezelfde Malone is via zijn mediabedrijf Liberty bezig de Nederlandse kabelbedrijven UPC en Ziggo samen te voegen.

Lees ook

Netflix heeft al meer dan 1 miljoen gebruikers in Nederland

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl